Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Volné manželství – moderní forma vztahu nebo spíš otevřená nevěra?

Termín „volné manželství“ jsem minulý týden zaslechla v tramvaji.  Má se jednat o vztah, kdy manželé jeden od druhého požadují možná psychickou věrnost, na té fyzické ale už tolik nelpí. Občasná nevěra jim vztah dokonce okořeňuje.  

Další příspěvek z cyklu „Vyslechnuto v tramvaji“ se od předchozích odlišuje tím, že jsem byla jedním z aktérů. Vracela jsem se s dcerou večer domů a cestou jsme si povídaly. Když mi dcera řekla, že se její známá zajímá o mou knihu povídek ze seznamky, trochu mě to zarazilo. Přesněji řečeno - nepřekvapil mě fakt, že si chce přečíst mou knihu, překvapilo mě, že se údajně zajímá o seznamky jako takové, protože by ráda na nějakou zavítala.

„K čemu Lucka potřebuje seznamku?“ Nechápala jsem. Je vdaná, má manžela a tři malé děti.

„Oni si dali volnost,“ odpověděla dcera.

Chvíli jsem na ni nechápavě zírala.

"Jak to myslíš?"

„No, něco jako manželské prázdniny. Mají se rádi, chtějí spolu být, ale dali si volnost. Občas má jeden nebo druhý z nich volný večer. Ona se ho neptá, kam jde a on se zase neptá jí.“

Stále jsem zírala. Stále stejně nechápavě.

„To je cesta do pekel,“ vypadlo ze mě po chvíli.

„Mně se to sice nelíbí, ale prý jim to funguje. Lucka říkala, že se vrací domů spokojená, nabitá energií a potom je mnohem raději doma a i dětem je lepší a trpělivější mámou. Považuje to za obohacení vztahu.“

Zavřela jsem konečně ústa, přestala jsem zírat a ponořila se do svých myšlenek. Takže volné manželství jako pokus řešit všednost a možná i nudu, která se, která se do vztahu po letech společného soužití zákonitě vkrade? Manželství dál funguje, partneři spolu žijí, jen si nic nezakazují, tzn. ani případné další sexuální partnery.  V tomto případě nejde o nevěru, protože si manželé přece dali volnost... Přiznám se, že i o tomto modelu jsem kdysi uvažovala ve snaze zachránit svoje manželství. Děti si přály celou rodinu. Ale nešlo to. I když už jsem manžela nemilovala, nedokázala jsem snést představu, že nás bude doma víc, byť třeba jen na psychické rovině.

Osobně neznám manželství, které by takto dlouhodobě fungovalo, což ovšem ještě neznamená, že pokud se na podobném řešení shodnou oba partneři, nemůže jim vyhovovat.  Přesto si myslím, že spíš než snaha manželství zachránit, znamená otevřené manželství začátek konce. Podobné uzpůsobení mi připadá spíš jako alibi pro nevěru. „Když jsme si povolili jiné partnery, tak si přece nemůžeme být nevěrní.“

Příroda nás sice nevybavila k celoživotní monogamii, ale většina z nás se neřídí výhradně jen pudy. Máme také mozek (někteří), díky kterému umíme přemýšlet. A pokud tuto část těla těla alespoň občas aktivně používáme, máme i morálku. Otevřené manželství teoreticky může vypadat jako moderní forma soužití, při které člověk vyslyší volání přírody, aniž by to ohrozilo jeho manželství, ale v realitě si moc neumím představit, že na takový model přistoupí dobrovolně oba v páru a navíc k podobnému řešení dospějí ve shodnou dobu. Většina z nás asi nebude ochotná se se s takovým modelem smířit a pokud na něj přistoupí, půjde o kompromis učiněný pod tlakem nebo z obavy, že v případě nesouhlasu o partnera přijdu.

Trochu jsem zasondovala mezi svými přáteli a zde je výsledek malé soukromé ankety:

To jako že se večer načešu, manžel mi zapne zip na sexy šatech, já mu uvážu kravatu a vyrazíme do jiných postelí? A po návratu se mě manžel zeptá, jak jsem se dnes měla? „No, dnes nic moc, miláčku, nedáme si ještě jedno kolo spolu?“

Osobně takovou zkušenost nemám, ale možná to může být řešení, pokud sex už vyprchal a všechno ostatní funguje. Možná lepší varianta než si navzájem lhát, předstírat a podvádět.

Jedna moje kamarádka v něčem podobném žije, a je zralá na skok do Macochy. Když pere manželovy košile zapatlané od cizí rtěnky, tak moc velké nadšení ze své sexuální svobody nedokáže cítit, což docela chápu.  Její manžel se zpočátku snažil nevěry tajit, ale časem přišel s návrhem, že si dají volnost. Ona nesouhlasila, ale na to on vůbec nedbá. Takže teď si se slečnami telefonuje naprosto veřejně, příp. si ho občas nějaká doma vyzvedne. Jí tvrdí, že po dvaceti letech soužití je to normální a on ji přece dál miluje.

Zdánlivě uspokojivý model, který je jen maskováním neschopnosti žít v manželském svazku. Podmínkou pohody v partnerství je pro mě důvěra. Jak mohu věřit někomu, kdo má i jiné sexuální partnery? Když dám druhému třeba i písemně volnost, co zůstane? Kde je respekt, úcta, akceptace?

Jako že si budu pravidelně či nepravidelně odskakovat a ještě si to nechám sobecky posvětit od partnera a abych byla fér, tak mu to poctivě a na rovinu sdělím? "Vašku, košile ti ráda vyperu, vepřo knedlo zelo navařím, ale Pepa mi to udělá líp? No, ale na dovolenou na Krétu mě vzít můžeš a v zimě na hory taky…"  Nebo opačně:  "Maruš, už jsi za ty roky fakt dost okoukaná, tak já bych to zkusil vedle u té nové sousedky a ty mi to tady podepiš, jo?" Jako námět na komedii dobrý, ale žít bych to nechtěla. 

Pokud by mi chlap toleroval sex jinde, stane se pro mě hadrem na podlahu. Tím pádem po něm přestanu toužit úplně a vztah je u konce.

Neumím si představit, proč bych měla v něčem podobném žít. Sex je pro mě součást vztahu, dokud neskončím jeden vztah, nezačínám jiný a sex bez citu je něco jako tělocvik – a ten mě nikdy moc nebavil.

U dlouhodobého vztahu je snad normální, že se mi vzrušením nepodlamují kolena při pohledu na člověka, se kterým dvacet let prožívám dobré i zlé. Po takových letech už se holt musí smířit s tím, že to bude trochu jiný vztah než době čerstvé zamilovanosti. Kdo to nechce přijmout, hledá pak celý život stále nové a nové vztahy. To by si ale potom měl rozmyslet, jestli chce spíš stabilní partnerství a rodinu, nebo spíš opakovaná vzrušující dobrodružství. Něco jako „dvě v jednom“ v tomto případě asi nebude možné.

Ha, ha, takže až manžel zase pojede na služební cestu, mám mu dát podepsat papír, že mezitím u nás může bydlet třeba Kája? No, nejsem si jistá, jestli bych se další den nestala hlavní hrdinkou „černé kroniky“.

Pojem volné manželství je podle mě blbost. Nenapadá mě lepší srovnání, než výraz „heterosexuální gay". Pokud se někdo ve vztahu cítí tak, že chce „volnost“, je ten vztah už dávno mrtvý.

 

Tolik z názorů mých přátel a známých. Všem tímto způsobem děkuji za spolupráci. Co dodat?

Příliš těsný vztah by vadil i mně, ale mám na mysli volnost ve smyslu trávení volného času, volnost ve výběru přátel apod. Vztah "jedno tělo, jedna duše, jedna peněženka" určitě není mým ideálem, ale také bych nechtěla znát svého partnera pouze ze zaprášené fotografie na pracovním stolem. Takže pojem „volné manželství“ nadále vnímám jako oxymóron.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Helena Hvozdecká | neděle 31.5.2015 15:49 | karma článku: 21,51 | přečteno: 1286x
  • Další články autora

Helena Hvozdecká

Jak (ne) přežít Valentýna

Zbývá ještě zabalit poslední dárek. Moje Avon Lady mi včera přinesla báječné slipy pro mého miláčka – jsou černé a uprostřed mají velké červené srdce. Prostě nádhera! Bude z nich určitě nadšený! A doufám, že je hned vyzkouší!

14.2.2016 v 11:39 | Karma: 19,56 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Kam jsi včera tak spěchala, Pusinko?

Stává se to i vám? Omylem odešlete esemesku někomu, komu nepatří? Anebo naopak dostanete esemesku od někoho omylem?

17.1.2016 v 16:19 | Karma: 18,32 | Přečteno: 672x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Jak jsem (ne)zápálila adventní svíci

Předvánoční čas by měl být časem rozjímání a pohody, dočetla jsem se před časem v jednom článku na internetu. Člověk by prý měl trochu zpomalit a pokud možno se zastavit.

20.12.2015 v 17:08 | Karma: 14,43 | Přečteno: 760x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Parkování na růžovo

K cestování po městě Brně využívám převážně MHD. Přesto mě možnosti parkování v centru Brna zajímají – v souvislosti s mými klienty, kteří často přijíždějí na domluvenou schůzku autem a – překvapivě – potřebujíněkde zaparkovat.

16.12.2015 v 18:38 | Karma: 16,13 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

A vy tady čekáte s čim, pani?

Panickou hrůzu z bílého pláště naštěstí nemám. Navíc jsem byla až donedávna celkem zdravý člověk, takže se mi úspěšně dařilo se lékařům vyhýbat. Hrůzu mám spíš z předpeklí, kterému se říká čekárna.

18.11.2015 v 16:15 | Karma: 22,91 | Přečteno: 1582x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Objednávka USA a Británie, prohlásilo o obvinění z útoku ve Vrběticích Rusko

3. května 2024  17:35

Obvinění Ruska z podílu na výbuchu v muničních skladech ve Vrběticích v roce 2014 jsou...

Do školy v Litvínově vnikl muž. Policie ho zadržela poblíž kvůli jiné krádeži

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  17:16

Desítky policistů, hasiči i záchranáři se ráno sjeli k litvínovskému gymnáziu. Důvodem bylo...

CNN Prima NEWS vysílá už čtyři roky, k výročí připravuje nové pořady

3. května 2024

Zpravodajská stanice CNN Prima NEWS přinese divákům ke čtvrtému výročí zahájení vysílání nové...

Škody po požáru v Mionší jsou malé, prales podle hasičů zřejmě někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  16:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2025x
Brňačka s láskou k psanému slovu a šuplíková spisovatelka s potřebou sdělovat a sdílet. Žena, která si ráda vymýšlí příběhy a jen výjimečně (a krátkodobě) ztrácí svůj nadhled a smysl pro humor.

Moje literární pokusy jsou nově k nahlédnutí i zde: https://www.facebook.com/pages/Helena-Hvozdeck%C3%A1/288031364717330 A také zde:

www.helenahvozdecka.cz

Seznam rubrik