Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Óda na světlíky

Hodně už bylo napsáno  o zkušenostech s bydlením v panelácích, především v souvislosti s hlučností a ztrátou intimity. V paneláku jsme několik let bydlela, takže o hádkách u sousedů vlevo,  pravidelném sobotním naklepávání řízků vpravo a třesoucím se stropu vím své. Čekala jsem, že bydlení v cihlovém domě mi přinese podstatně větší soukromí, ale to jsem ještě netušila, jaké radosti skrývá odvětrávání do světlíků.

Sousedka z prvního z cihlových bytů, ve kterém  jsem bydlela, byla mladá, celkem pohledná žena. Muži se v jejím bytě často střídali. Jednou mému budoucímu manželovi vysvětlila, že není žádná rozhoďnožka (to když si přišla vypůjčit jídelní stůl, protože se právě rozhodla ve své garsonce uspořádat večeři), přece si její aktuální ctitel nemůže myslet, že ji pozve na večeři a ona mu hned napoprvé „hodí véčko“.  Co komu nakonec hodila a kolik večeří či jiného bylo třeba, jsme už nezjišťovali. Přezdívka „rozhoďnožka“ už sousedce zůstala až do okamžiku, kdy byla pro neplacení nájemného soudně vystěhována a zmizela nám z očí.  Naše byty sousedily koupelnami přes malý odvětrávací světlík.  Přestože okénka do světlíku byla v prakticky neotvíratelná, okamžiky relaxace ve vaně byly pravidelně narušovány nevybíravými nadávkami z vedlejšího bytu. Bylo nám záhadou, že i přes nefunkční okna rozumíme každému slovu, téměř jako sousedka stála za dveřmi… Další záhadou bylo, že nadávky byly pokaždé směřovány nějakému Filipovi. Že by naše sousedka přece jen měla jednoho stálého přítele? První záhada byla rozluštěna v okamžiku, kdy rozhoďnožka odjížděla na dovolenou a prosila nás o zalévání kytky (1 kus) a krmení papouška (1 kus) ve svém bytě. Papoušek se jmenoval Filip. Druhá záhada byla rozluštěna jen o pár měsíců později, když jsme začali rekonstruovat náš byt. Ukázalo se, že nejen všechny příčky v bytě, ale i zdi oddělující jednotlivé byty a náš dům od domu sousedního byly postaveny z tenoučkých půdovek, které byly obaleny několika centimetry omítky, takže na první pohled budily zdání sedmicentimetrové příčky.  Není cihlový dům jako cihlový dům.

 I v dalším z cihlových bytů bylo odvětrávání řešeno do světlíku. Při relaxaci ve vaně jsem tentokrát neposlouchala  sousedy, ale holuby, kteří se shromažďovali ve vnitrobloku. Začátkem jara se přidal ještě hlučný  „zpěv“ mrouskajících se koček , který zaujal našeho chovného kocoura natolik, že do koupelny pravidelně pronikal a dával o sobě vědět – jak jinak, také „zpěvem“. Pro nezasvěcené upřesňuji, že kočky své koncerty pořádají zásadně v noci. Vydržela jsem to týden, potom jsem popadla přepravku a milého kocoura odvezla na veterinu.

I další byt měl koupelnu s okénkem do světlíku. Okénko bylo funkční a v koupelně se krásně sušilo prádlo. Prádlo se zřejmě krásně sušilo i u sousedů, kteří podobně jako my z toho důvodu nechávali okna téměř trvale otevřená. Slyšeli jsme … úplně všechno. Po návratu z dovolené, kterou jsme poprvé v historii strávili ve třech, můj prostořeký syn konstatoval na adresu souseda, hlučně si o dvě patra výš čistícího nos a mladých manželů pod námi: „Otec zjevně během naší dovolené po anglicku zmizel, ale jinak se tu nic nezměnilo. Nad námi troubějí  jeleni a pod námi je králíkárna.“

Když jsem kamarádovi popsala svoje zážitky, odpověděl mi:  „Hmm, tak se mi zdá, že život v bytovém domě je všude o tom samém bez ohledu na stavební materiál. Naše afektovaná sousedka  na mě tuhle něco pokřikovala z balkonu (bydlí nad námi),  a proto jsem zcela nechtěně zjistil (při vyklonění se a vytočení hlavy nahoru, což jsem neměl dělat), že se neholí (opravdu v tom nebyl ani náznak erotiky...) A sousedka pod námi, mladá holka, kouří jak zběsilá. Bohužel cigarety… takže větrání u nás je možné jen na vlastní nebezpečí.“

V přestávce mezi psaním jsem odběhla do koupelny našeho současného cihlového bytu. Nerozuměla jsem, co mezi vzlyky říkalo dítě z bytu nad námi, nerozuměla jsem ani nesmělým námitkám jeho mámy. Zato otci bylo rozumět dokonale. Jedno je jisté: Hlavě rodiny se odporovat nesmí! Neposlušnost se trestá, takže u sousedů se dnes po večeři nebude podávat vanilková zmrzlina!

Ať žijí světlíky!

 

P.S.: V noci se mi zdál krásný sen. Bydlela jsem v malém domku na samotě u lesa.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Helena Hvozdecká | čtvrtek 21.8.2014 20:36 | karma článku: 12,03 | přečteno: 551x
  • Další články autora

Helena Hvozdecká

Jak (ne) přežít Valentýna

Zbývá ještě zabalit poslední dárek. Moje Avon Lady mi včera přinesla báječné slipy pro mého miláčka – jsou černé a uprostřed mají velké červené srdce. Prostě nádhera! Bude z nich určitě nadšený! A doufám, že je hned vyzkouší!

14.2.2016 v 11:39 | Karma: 19,56 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Kam jsi včera tak spěchala, Pusinko?

Stává se to i vám? Omylem odešlete esemesku někomu, komu nepatří? Anebo naopak dostanete esemesku od někoho omylem?

17.1.2016 v 16:19 | Karma: 18,32 | Přečteno: 672x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Jak jsem (ne)zápálila adventní svíci

Předvánoční čas by měl být časem rozjímání a pohody, dočetla jsem se před časem v jednom článku na internetu. Člověk by prý měl trochu zpomalit a pokud možno se zastavit.

20.12.2015 v 17:08 | Karma: 14,43 | Přečteno: 760x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Parkování na růžovo

K cestování po městě Brně využívám převážně MHD. Přesto mě možnosti parkování v centru Brna zajímají – v souvislosti s mými klienty, kteří často přijíždějí na domluvenou schůzku autem a – překvapivě – potřebujíněkde zaparkovat.

16.12.2015 v 18:38 | Karma: 16,13 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

A vy tady čekáte s čim, pani?

Panickou hrůzu z bílého pláště naštěstí nemám. Navíc jsem byla až donedávna celkem zdravý člověk, takže se mi úspěšně dařilo se lékařům vyhýbat. Hrůzu mám spíš z předpeklí, kterému se říká čekárna.

18.11.2015 v 16:15 | Karma: 22,91 | Přečteno: 1583x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

KOMENTÁŘ: Hon na ukrajinské Švejky. Je správné nahánět muže domů do války?

14. května 2024

Premium TOP 09 žádá, aby Česká republika deportovala na Ukrajinu její bojeschopné muže. A ani ministryně...

Ředitelem Vojenského zpravodajství bude Petr Bartovský. Úřadu se ujme začátkem léta

14. května 2024  12:39

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) bude brigádní generál Petr Bartovský. K prvnímu...

Kandidát na ministra Ženíšek se přišel představit na Hrad prezidentu Pavlovi

14. května 2024  6:01,  aktualizováno  12:28

Prezident Petr Pavel jedná s kandidátem TOP 09 na ministra pro vědu, výzkum a inovace Markem...

Kurýr rozvážkové služby nadýchal pět promile, posedával v trávě u O2 areny

14. května 2024  12:25

A alkoholem to přehnal kurýr rozvážkové služby v Praze. Hlídka strážníků ho našla v pátek usazeného...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2025x
Brňačka s láskou k psanému slovu a šuplíková spisovatelka s potřebou sdělovat a sdílet. Žena, která si ráda vymýšlí příběhy a jen výjimečně (a krátkodobě) ztrácí svůj nadhled a smysl pro humor.

Moje literární pokusy jsou nově k nahlédnutí i zde: https://www.facebook.com/pages/Helena-Hvozdeck%C3%A1/288031364717330 A také zde:

www.helenahvozdecka.cz

Seznam rubrik