Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cestování MHD jako adrenalinový sport?

Již několik let bydlím na okraji Brna. MHD jsem najezdila desítky kilometrů a v rozporu s názvem článku mi cestování MHD nevadí. V tramvaji, autobuse ani trolejbuse se totiž člověk nikdy nenudí.

Vzhledem k tomu, že nastupuji na konečné, většinou se mi podaří urvat místo k sezení, takže se snažím krátit si čas čtením. Jak jsem uplynulý týden zjistila, tato aktivita není vhodná do autobusů s plastovými sedadly. Střídavě se mi totiž dařilo udržet na sedadle buď sebe, nebo tašku, nebo knížku – ale nikdy vše současně.

Každé roční období má svá specifika i v cestování MHD. Pro léto je v Brně typické omezení provozu většiny linek a k tomu navrch řada výluk. Jistě si umíte představit i další radosti – horko, zpocená, na sebe namačkaná těla, nadbytek potu a nedostatek hygieny nebo naopak nadbytek deodorantů u některých cestujících. Místy i nedostatek oblečení, což může být oku lahodící zážitek u řady pěkných  mladých děvčat v mini, ale pro mě pohled na chlupatá mužská prsa a nohy ve volných trenýrkách, jejichž nohavicemi lezou u mužů pohodlně rozvalených na sedadle ven … no chlupy, co jiného, je spíš z kategorie zážitků zvracecích.

Začátek školního roku s sebou pokaždé přinese školáky, kteří obsadí všechna volná sedadla a ti zbývající, na které už nezbylo, mě sice neúmyslně, ale pravidelně mlátí svými batohy, což mě loni vedlo k úpravě pracovní doby tak, abych se největší ranní i odpolední vlně vyhnula. Dalšími typickými výstupy, se kterými se setkávám téměř denně, je zvonící mobil, který majitelka nejdřív minutu i více hledá v tašce, aby následně s kamarádkou do detailu rozebrala včerejší hádku s partnerem stylem: Čím hlasitěji, tím lépe, ať mě slyší všichni i v té nejdelší tramvaji. Asi je zbytečné zmiňovat hlasitě hýkající puberťačky, olizující se dvojice, školou unavené puberťáky rozvalené přes několik sedadel, obézní důchodkyni, která s taškami zabere celé čtyřsedadlo, slintající psy rozvalené přes celou uličku stylem „Chceš vystoupit? Přeskoč mě“, příp. malé pejsáčky bez náhubků, usazené na sedadle vedle páníčka.

Matky s dětmi vystupující dle hesla: „Já jsem matka, kdo je víc“, příp. „Moje dítě, malý bůh,“ by si zasloužily zvláštní pozornost, takže se jim budu věnovat někdy příště. Všimli jste si toho, že maminky s kočárky jezdí zásadně po dvou či po třech? Usadí starší děti na sedadla a tím jejich starost o ratolesti končí. A zatímco si nad kočárky vesele sdělují své zážitky a dělí se o tipy na nějakou tu čvachtu pro manžu, hlučné plody jejich volné výchovy zatím destruují tramvaj a okopávají nebo jinak obtěžují spolucestující.

Příběh, o kterém se chci zmínit, se odehrál jeden páteční podvečer při mém návratu z práce. Čekala jsem obtěžkaná taškami, celotýdenní únavou a s nohami otlačenými od lodiček na autobus, který by mě vyvezl dvě zastávky do prudkého kopce. Při nastupování jsem se zkušeně vyhnula dveřím určeným pro nástup s kočárky. Autobus byl plný, ale podařilo se mi ještě zabrat místečko u zadních dveří. V prostoru pro kočárky už stály dva hluboké kočárky s kojenci, ke dveřím se vecpal ještě tatínek s menším sportovním kočárkem. Místo zvuku zavíraných dveří ke mně ale po chvíli dolehl rozčilený hlas řidiče, který mezitím vylezl ze své kabiny. Zbystřila jsem sluch.

„Už to znovu opakovat nebudu, pane, vystupte si s tím kočárkem. Mám prostor jen pro dva kočárky, symbol na dveřích jste snad viděl.“

„To jo, ale je tady volno a já jedu jen dvě zastávky.“

„Pane, vystupte si a počkejte si na další.“

„To už jsem jednou udělal, taky bylo plno, dál už čekat nebudu.“

„Pokud nevystoupíte, nepojedeme nikam.“

Autobus nesouhlasně zašuměl.

„Ale vždyť vidíte, že se sem vejdu a stejně za chvilku vystupuju. Tak už jeďte a nediskutujte.“

   Řidič zbrunátněl. „Jenže já jsem zodpovědný za bezpečí cestujících a se třemi kočárky nikam nejedu. Autobus je plný, a když se někomu něco stane, budu to platit já. Pojištěné jsou jen dva kočárky.“ Řidič už zvyšoval hlas, muž s kočárkem také. Ještě chvíli si vyměňovali názory tak hlasitě, až jsem se začala obávat, aby nedošlo i k výměně ruční. Čas běžel a napětí v autobuse vzrůstalo. Chvíli jsem zvažovala situaci, ale vzhledem k nepřítomnosti reportérů solidních novin (Blesk, Aha, Super, Glanc, apod.) jsem usoudila, že k žádné senzaci nedojde, na první stránce zmíněných deníků se zase neoctnu, a tak jsem se hotovila k výstupu z autobusu a posléze k výstupu do kopce s lodičkami v ruce. Přitom jsem se v duchu sázela sama se sebou, že budu nakonec na kopci dřív než autobus. V tom okamžiku muž s kočárkem kapituloval a začal couvat ven.

    „Počítejte s tím, že si budu stěžovat,“ křičel na řidiče.

   „Jistě, jen si stěžujte, to je jediné, co vy dovedete. Přečíst si přepravní podmínky, to už je nad vaše síly.“

  Než řidič stačil zavřít dveře, muž ještě vypustil na jeho adresu několik silně nespisovných výrazů a ulevil si jedním notoricky známým gestem. Na kopec jsme dorazili za 3 minuty. Pěšky jsem schopná cestu zvládnout rychlou chůzí za deset minut (bez tašek a podpatků).

  Zvědavost mi nedala a po návratu domů jsem si vyhledala příslušné přepravní podmínky. Zajímalo mě, kdo z účastníků měl vlastně pravdu vzhledem k tomu, že už jsem ve stejném typu autobusu cestovala dokonce se čtyřmi kočárky naráz – a docestovala jsem se značným zpožděním, protože vystupování kočárky zatarasených cestujících bylo docela dramatické.

 Kočárky se ve vozidlech přepravují za těchto podmínek:

a) S kočárkem se do vozidla nastupuje dveřmi označenými symbolem kočárku. Počet

symbolů stanovuje počet současně přepravovaných kočárků a případně jízdních kol.

b) Nástup do vozidla nebo výstup z vozidla s kočárkem je dovolen jen s vědomím řidiče.

c) Řidič je oprávněn povolit přepravu i většího množství kočárků.

d) Průjezd kočárku vozidlem není dovolen.

  Poněkud šalamounsky formulovaná věta c) umožňuje víc výkladů. Na místě toho muže, který měl s sebou opravdu jen jeden kočárek navíc s mimořádně klidným dítětem, žádnou tašku ani další ječící dítě visící mu na ruce, bych už byla dávno doma – kočár bych prostě do kopce vytlačila a ještě bych mě hřálo vědomí, že jsem ušetřila za posilovnu.

  Na místě řidiče naštěstí nejsem … Postihu za stížnost se zřejmě bát nemusí a špatnou náladu už jistě dávno spláchl pivem.

   No řekněte – není to nádhera cestovat MHD?

Autor: Helena Hvozdecká | neděle 11.10.2015 17:04 | karma článku: 16,54 | přečteno: 709x
  • Další články autora

Helena Hvozdecká

Jak (ne) přežít Valentýna

Zbývá ještě zabalit poslední dárek. Moje Avon Lady mi včera přinesla báječné slipy pro mého miláčka – jsou černé a uprostřed mají velké červené srdce. Prostě nádhera! Bude z nich určitě nadšený! A doufám, že je hned vyzkouší!

14.2.2016 v 11:39 | Karma: 19,56 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Kam jsi včera tak spěchala, Pusinko?

Stává se to i vám? Omylem odešlete esemesku někomu, komu nepatří? Anebo naopak dostanete esemesku od někoho omylem?

17.1.2016 v 16:19 | Karma: 18,32 | Přečteno: 672x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Jak jsem (ne)zápálila adventní svíci

Předvánoční čas by měl být časem rozjímání a pohody, dočetla jsem se před časem v jednom článku na internetu. Člověk by prý měl trochu zpomalit a pokud možno se zastavit.

20.12.2015 v 17:08 | Karma: 14,43 | Přečteno: 760x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

Parkování na růžovo

K cestování po městě Brně využívám převážně MHD. Přesto mě možnosti parkování v centru Brna zajímají – v souvislosti s mými klienty, kteří často přijíždějí na domluvenou schůzku autem a – překvapivě – potřebujíněkde zaparkovat.

16.12.2015 v 18:38 | Karma: 16,13 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ostatní

Helena Hvozdecká

A vy tady čekáte s čim, pani?

Panickou hrůzu z bílého pláště naštěstí nemám. Navíc jsem byla až donedávna celkem zdravý člověk, takže se mi úspěšně dařilo se lékařům vyhýbat. Hrůzu mám spíš z předpeklí, kterému se říká čekárna.

18.11.2015 v 16:15 | Karma: 22,91 | Přečteno: 1582x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2025x
Brňačka s láskou k psanému slovu a šuplíková spisovatelka s potřebou sdělovat a sdílet. Žena, která si ráda vymýšlí příběhy a jen výjimečně (a krátkodobě) ztrácí svůj nadhled a smysl pro humor.

Moje literární pokusy jsou nově k nahlédnutí i zde: https://www.facebook.com/pages/Helena-Hvozdeck%C3%A1/288031364717330 A také zde:

www.helenahvozdecka.cz

Seznam rubrik