Volné manželství – moderní forma vztahu nebo spíš otevřená nevěra?

31. 05. 2015 15:49:03
Termín „volné manželství“ jsem minulý týden zaslechla v tramvaji. Má se jednat o vztah, kdy manželé jeden od druhého požadují možná psychickou věrnost, na té fyzické ale už tolik nelpí. Občasná nevěra jim vztah dokonce okořeňuje.

Další příspěvek z cyklu „Vyslechnuto v tramvaji“ se od předchozích odlišuje tím, že jsem byla jedním z aktérů. Vracela jsem se s dcerou večer domů a cestou jsme si povídaly. Když mi dcera řekla, že se její známá zajímá o mou knihu povídek ze seznamky, trochu mě to zarazilo. Přesněji řečeno - nepřekvapil mě fakt, že si chce přečíst mou knihu, překvapilo mě, že se údajně zajímá o seznamky jako takové, protože by ráda na nějakou zavítala.

„K čemu Lucka potřebuje seznamku?“ Nechápala jsem. Je vdaná, má manžela a tři malé děti.

„Oni si dali volnost,“ odpověděla dcera.

Chvíli jsem na ni nechápavě zírala.

"Jak to myslíš?"

„No, něco jako manželské prázdniny. Mají se rádi, chtějí spolu být, ale dali si volnost. Občas má jeden nebo druhý z nich volný večer. Ona se ho neptá, kam jde a on se zase neptá jí.“

Stále jsem zírala. Stále stejně nechápavě.

„To je cesta do pekel,“ vypadlo ze mě po chvíli.

„Mně se to sice nelíbí, ale prý jim to funguje. Lucka říkala, že se vrací domů spokojená, nabitá energií a potom je mnohem raději doma a i dětem je lepší a trpělivější mámou. Považuje to za obohacení vztahu.“

Zavřela jsem konečně ústa, přestala jsem zírat a ponořila se do svých myšlenek. Takže volné manželství jako pokus řešit všednost a možná i nudu, která se, která se do vztahu po letech společného soužití zákonitě vkrade? Manželství dál funguje, partneři spolu žijí, jen si nic nezakazují, tzn. ani případné další sexuální partnery. V tomto případě nejde o nevěru, protože si manželé přece dali volnost... Přiznám se, že i o tomto modelu jsem kdysi uvažovala ve snaze zachránit svoje manželství. Děti si přály celou rodinu. Ale nešlo to. I když už jsem manžela nemilovala, nedokázala jsem snést představu, že nás bude doma víc, byť třeba jen na psychické rovině.

Osobně neznám manželství, které by takto dlouhodobě fungovalo, což ovšem ještě neznamená, že pokud se na podobném řešení shodnou oba partneři, nemůže jim vyhovovat. Přesto si myslím, že spíš než snaha manželství zachránit, znamená otevřené manželství začátek konce. Podobné uzpůsobení mi připadá spíš jako alibi pro nevěru. „Když jsme si povolili jiné partnery, tak si přece nemůžeme být nevěrní.“

Příroda nás sice nevybavila k celoživotní monogamii, ale většina z nás se neřídí výhradně jen pudy. Máme také mozek (někteří), díky kterému umíme přemýšlet. A pokud tuto část těla těla alespoň občas aktivně používáme, máme i morálku. Otevřené manželství teoreticky může vypadat jako moderní forma soužití, při které člověk vyslyší volání přírody, aniž by to ohrozilo jeho manželství, ale v realitě si moc neumím představit, že na takový model přistoupí dobrovolně oba v páru a navíc k podobnému řešení dospějí ve shodnou dobu. Většina z nás asi nebude ochotná se se s takovým modelem smířit a pokud na něj přistoupí, půjde o kompromis učiněný pod tlakem nebo z obavy, že v případě nesouhlasu o partnera přijdu.

Trochu jsem zasondovala mezi svými přáteli a zde je výsledek malé soukromé ankety:

To jako že se večer načešu, manžel mi zapne zip na sexy šatech, já mu uvážu kravatu a vyrazíme do jiných postelí? A po návratu se mě manžel zeptá, jak jsem se dnes měla? „No, dnes nic moc, miláčku, nedáme si ještě jedno kolo spolu?“

Osobně takovou zkušenost nemám, ale možná to může být řešení, pokud sex už vyprchal a všechno ostatní funguje. Možná lepší varianta než si navzájem lhát, předstírat a podvádět.

Jedna moje kamarádka v něčem podobném žije, a je zralá na skok do Macochy. Když pere manželovy košile zapatlané od cizí rtěnky, tak moc velké nadšení ze své sexuální svobody nedokáže cítit, což docela chápu. Její manžel se zpočátku snažil nevěry tajit, ale časem přišel s návrhem, že si dají volnost. Ona nesouhlasila, ale na to on vůbec nedbá. Takže teď si se slečnami telefonuje naprosto veřejně, příp. si ho občas nějaká doma vyzvedne. Jí tvrdí, že po dvaceti letech soužití je to normální a on ji přece dál miluje.

Zdánlivě uspokojivý model, který je jen maskováním neschopnosti žít v manželském svazku. Podmínkou pohody v partnerství je pro mě důvěra. Jak mohu věřit někomu, kdo má i jiné sexuální partnery? Když dám druhému třeba i písemně volnost, co zůstane? Kde je respekt, úcta, akceptace?

Jako že si budu pravidelně či nepravidelně odskakovat a ještě si to nechám sobecky posvětit od partnera a abych byla fér, tak mu to poctivě a na rovinu sdělím? "Vašku, košile ti ráda vyperu, vepřo knedlo zelo navařím, ale Pepa mi to udělá líp? No, ale na dovolenou na Krétu mě vzít můžeš a v zimě na hory taky..." Nebo opačně: "Maruš, už jsi za ty roky fakt dost okoukaná, tak já bych to zkusil vedle u té nové sousedky a ty mi to tady podepiš, jo?" Jako námět na komedii dobrý, ale žít bych to nechtěla.

Pokud by mi chlap toleroval sex jinde, stane se pro mě hadrem na podlahu. Tím pádem po něm přestanu toužit úplně a vztah je u konce.

Neumím si představit, proč bych měla v něčem podobném žít. Sex je pro mě součást vztahu, dokud neskončím jeden vztah, nezačínám jiný a sex bez citu je něco jako tělocvik – a ten mě nikdy moc nebavil.

U dlouhodobého vztahu je snad normální, že se mi vzrušením nepodlamují kolena při pohledu na člověka, se kterým dvacet let prožívám dobré i zlé. Po takových letech už se holt musí smířit s tím, že to bude trochu jiný vztah než době čerstvé zamilovanosti. Kdo to nechce přijmout, hledá pak celý život stále nové a nové vztahy. To by si ale potom měl rozmyslet, jestli chce spíš stabilní partnerství a rodinu, nebo spíš opakovaná vzrušující dobrodružství. Něco jako „dvě v jednom“ v tomto případě asi nebude možné.

Ha, ha, takže až manžel zase pojede na služební cestu, mám mu dát podepsat papír, že mezitím u nás může bydlet třeba Kája? No, nejsem si jistá, jestli bych se další den nestala hlavní hrdinkou „černé kroniky“.

Pojem volné manželství je podle mě blbost. Nenapadá mě lepší srovnání, než výraz „heterosexuální gay". Pokud se někdo ve vztahu cítí tak, že chce „volnost“, je ten vztah už dávno mrtvý.

Tolik z názorů mých přátel a známých. Všem tímto způsobem děkuji za spolupráci. Co dodat?

Příliš těsný vztah by vadil i mně, ale mám na mysli volnost ve smyslu trávení volného času, volnost ve výběru přátel apod. Vztah "jedno tělo, jedna duše, jedna peněženka" určitě není mým ideálem, ale také bych nechtěla znát svého partnera pouze ze zaprášené fotografie na pracovním stolem. Takže pojem „volné manželství“ nadále vnímám jako oxymóron.


Autor: Helena Hvozdecká | neděle 31.5.2015 15:49 | karma článku: 21.34 | přečteno: 1286x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.24 | Přečteno: 262 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 18.67 | Přečteno: 449 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.14 | Přečteno: 111 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 31.13 | Přečteno: 595 | Diskuse
Počet článků 65 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1301

Brňačka s láskou k psanému slovu a šuplíková spisovatelka s potřebou sdělovat a sdílet. Žena, která si ráda vymýšlí příběhy a jen výjimečně (a krátkodobě) ztrácí svůj nadhled a smysl pro humor.

Moje literární pokusy jsou nově k nahlédnutí i zde: https://www.facebook.com/pages/Helena-Hvozdeck%C3%A1/288031364717330 A také zde:

www.helenahvozdecka.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...